De BIMOTA YB6 werd gepresenteerd in 1987 op de motor show van Tokio.
De motor was uitgerust met het Yamaha FZR Genesis blok. Leverde het blok met 5 kleppen per cilinder in de Yamaha nog 135 PK, in de Bimota leverde hij door een betere toepassing van het in en uitlaat traject 140 PK. Mede door zijn toen zeer lage gewicht voor een 1000 cc van 185 kg was hij in die tijd de snelste motorfiets ter wereld voor op de weg.
Het prachtige frame van zeer hoogwaardig aluminium was geheel om het blok heen ontworpen door Federico Martini. Dit had hij ook toegepast in de Formule 1 (voorloper van de huidige Super Bike,s ) bij de Bimota 750I.E waar Virginio Ferrari wereldkampioen mee was geworden en Davide Tardozzi als 2e eindigde. Dit gecombineerd met het prachtig ontworpen spuitwerk in de Bimota Kleuren Rood/Wit met gouden rand is hij zeker een voorbeeld geweest voor de huidige moderne motoren.
Ook de latere, door Pier Luigi Marconi, ontworpen YB serie van BIMOTA die volgde, zoals de YB8 – Tuatara – Furanoen - Dieci waren een lust voor het oog en tijdloos in design. In deze latere series werd hetzelfde frame ontwerp van Federico Martini gebruikt maar met ander body en spuitwerk.
De hier afgebeelde YB6 is van bouwjaar 1988 is nieuw gekocht bij de fabriek en leverde met het getunede blok en37mm Mikuni's 152 PK. Er is 11.312km mee gereden en is nog bijna in nieuwstaat. De YB6 productie stopte bij 546